Συνολικές προβολές σελίδας

Ετικέτες

Σάββατο, 12 Απριλίου 2014

Τα Ουρανοποιηματάκια στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Μία ξεχωριστή παιδαγωγική συνάντηση


Η φετινή ηλιόλουστη Πρωταπριλιά επεφύλαξε για τα Ουρανοποιηματάκια (το διαδικτυακό-καλλιτεχνικό «ψευδώνυμο» της Στ1 από το ΔΣ Κοσκινού) κάτι που ξεπερνάει κατά πολύ την εξιστόρηση, χάριν του γνωστού εθίμου, ενός αθώου ψέματος, ή μίας καλοστημένης, πλην κάλπικης σκηνοθεσίας, από αυτές, πάνω στις οποίες θάλλουν τα παραμυθιάσματα.  Η εκπαιδευτική εκδρομή του τμήματος (των μαθητών και των γονέων τους) που πραγματοποιήθηκε στο Παν/μιο Αιγαίου, έπειτα από την σχετική πρόσκληση της επίκουρης καθηγήτριας του ΠΤΔΕ Ρόδου, κας Βασιλείας Καζούλλη, εξελίχθηκε, σύμφωνα με τον τρόπο που το απέδωσαν τα παιδιά κατόπιν στα γραπτά τους, «σαν αληθινό παραμύθι».
Τα Ουρανοποιηματάκια τα υποδέχτηκε στην είσοδο του ανακαινισμένου κτηρίου της Λεωφόρου Δημοκρατίας ο σχολικός σύμβουλος της 2ης Περιφέρειας ΠΕ Δωδ/σου, κος Ν. Ράπτης και κατόπιν, ο πρόεδρος των φοιτητών του τμήματος, κος Παύλος Κωνσταντινίδης. Με τη βοήθεια του κου Κωνσταντινίδη οι επισκέπτες ξεναγήθηκαν στους επιμέρους εσωτερικούς του χώρους: παρακολούθησαν ένα μέρος του μαθήματος της Λαογραφίας, έγιναν δεκτοί από τον Κοσμήτορα της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών, κο Κ. Βρατσάλη κι όταν γνωρίστηκαν από κοντά πια με την κα Καζούλλη καθώς και με τον κο Γιώργο Κατσαδώρο, τους έκαναν δώρο, χάριν της εγκάρδιας από μέρους τους υποδοχής, από ένα αντίτυπο του πρόσφατου βιβλίου που εξέδωσαν με όλους τους μαθητές της Στ’ από το ΔΣ Κοσκινού, «21+1 Χριστουγεννιάτικες Ιστορίες».
Επόμενος σταθμός της χαριτωμένης «εισβολής» των παιδιών στο κτήριο Κλεόβουλος πια, ήταν η «θεόρατη», η «τεράστια», η «πλούσια» (πάλι οι χαρακτηρισμοί αντλούνται από τα κείμενα των παιδιών) βιβλιοθήκη της σχολής, στην οποία πραγματοποιήθηκαν μία σειρά παιγνιώδεις δραστηριότητες με τη βοήθεια της βιβλιοθηκονόμου, κας Καλλιόπης Μπέη. Μία πρώτη εξοικείωση των παιδιών με το ηλεκτρονικό σύστημα αρχειοθέτησης και εύρεσης εκδόσεων από την συναφή ηλεκτρονική βάση δεδομένων των τμημάτων του Παν/μίου Αιγαίου επιτεύχθηκε αναζητώντας, κατά ομάδες, τίτλους αγαπημένων έργων του Οδ. Ελύτη, του Τζ. Ροντάρι, της Άλκης Ζέη, του Ευγ. Τριβιζά και του Ι. Βέρν. Ακολούθως, εντοπίστηκαν από τα ράφια του Σπουδαστηρίου, έντυπες εκδόσεις με την «πιο εντυπωσιακή βιβλιοδεσία», το «πλέον ξεχωριστό εξώφυλλο», αλλά και τίτλοι που να κεντρίζουν το ενδιαφέρον του κάθε παιδιού χωριστά.
Μετά από μια μικρή απαραίτητη ανάπαυλα στο κυλικείο της σχολής –κέρασμα από την μεριά της Κοσμητείας– ακολούθησε η Συνάντηση των Ουρανοποιημάτων με τους φοιτητές και τις φοιτήτριες της κας Καζούλλη στο πλαίσιο του μαθήματος της, «Διγλωσσία». Σε μία κατάμεστη αίθουσα, παρουσία και της καθηγήτριας επίσης του Παιδαγωγικού Τμήματος, κας Ελένης Σκούρτου, παρουσιάστηκαν οι ομάδες χαρούμενες γνώσης των Ουρανοποιημάτων, οι «Ταινίες από ξυλομπογιά», «Η στρουμπουλή νότα», η δραστήρια Λέσχη δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής των μαθητών, καθώς και το παιδαγωγικό πλαίσιο αναφοράς της δημοκρατικής αυτό-οργάνωσής τους. 
Ο ομαδοσυνεργατικός χαρακτήρας τούτων των «δημιουργικών σχημάτων» δεν απουσίασε ούτε κατά τη διάρκεια της εν λόγω παρουσίασης, η οποία εξάλλου στην πορεία της ενσωμάτωσε μία δειγματική, πλην όμως χαρακτηριστική, προβολή έργων (βίντεο, ηχογραφήσεις, φωτογραφίες), που οι μαθητές έχουν ήδη δημοσιεύσει στο ομώνυμο Ιστολόγιό τους: ΤΑ ΟΥΡΑΝΟΠΟΙΗΑΜΑΤΑΚΙΑ http://ouranopoihmatakia.blogspot.gr/. Μάλιστα ως μικρή έκπληξη λειτούργησε τόσο η πρώτη προβολή του νέου φιλμ μικρού μήκους της κινηματογραφικής ομάδας «Ταινίες από ξυλομπογιά», «Πάρτι μασκέ», όσο και η ακρόαση του τραγουδιού, από ηχογράφηση, αλλά και διά ζώσης, «Μικρές τρελές αγγελίες».
Στη συζήτηση που ακολούθησε, τα ερωτήματα και τα σχόλια των φοιτητών/τριών εστίασαν στη παιδαγωγική διάσταση και σημασία τούτων των δράσεων, στην σχέση που αναπτύσσει ο εκάστοτε μαθητής με τον σχολικό και τον εξωσχολικό του χρόνο, με τον δάσκαλο ή τη δασκάλα του, στον εμπλουτισμό της εκπαιδευτικής πράξης με τις τέχνες ακολουθώντας τη βιωματική οδό – με όρους, επομένως, αυτενέργειας και εκλεπτυσμένης διαθεματικότητας. Αυτό σημαίνει: μακριά από το «γράμμα» του τυποποιημένου αναλυτικού προγράμματος. Δεν είναι υποκειμενική εκτίμηση, πως τα ερωτήματα που τέθηκαν, απαντήθηκαν τόσο από τα λόγια, όσο και από τα ζωηρά, φωτεινά χαμόγελα των παιδιών.
Στις καίριες παρεμβάσεις των φοιτητριών που έχουν συνεργαστεί στενά με τα Ουρανοποιηματάκια για τις Πρακτικές τους Ασκήσεις, προστέθηκαν, εν συνεχεία, οι μαρτυρίες των γονέων των παιδιών, οι οποίοι από κοινού υπογράμμισαν, πως το δημιουργικό και χαρούμενο κλίμα της σχολικής ζωής των Ουρανοποιημάτων εμποτίζει και τον εξωσχολικό τους χρόνο με έναν τρόπο πλέον φυσικό. Το μόνο «πρόβλημα», σύμφωνα με την κα Ειρήνη, μητέρα της 12χρονής Χρύσας, είναι ότι «και άρρωστα τα παιδιά, θέλουν να πάνε σχολείο»!
Στα συμπεράσματα των εργασιών ολόκληρης της Συνάντησης, η κα Σκούρτου τόνισε τον αντίκτυπο που έχει, τόσο στο παιδί, όσο και στον εκπαιδευτικό, το να είναι φορέας μίας σχολικής πραγματικότητας που να την καθρεφτίζει η φράση «χαρούμενη γνώση», ενώ η κα Καζούλλη επισήμανε την ιδιαίτερη αύρα που μετέφεραν τα Ουρανοποιηματάκια στους νυν φοιτητές και συνάμα μελλοντικούς εκπαιδευτικούς: "Έβλεπα στα μάτια τους, τη δίψα να μπουν στην τάξη και να αποκτήσουν τα δικά τους πνευματικά παιδιά" σχολίασε στη συνέχεια. 

Ξέχωρα από τους προαναφερθέντες συντελεστές, επιπρόσθετες ευχαριστίες αναλογούν στη διευθύντρια του 7ου ΔΣ Ρόδου, κα Τσαμπίκα Μακρόγιαννη, στο διευθυντή του ΔΣ Κοσκινού, κο Κώστα Μουτσάκη, όσο και στην φοιτήτρια του ΠΤΔΕ, κα Ιωάννα Φωτεινοπούλου, για την διοργάνωση της όλης σύμπραξης ακόμη και στις μικρότερες λεπτομέρειες.

Το πλούσιο φωτογραφικό υλικό της, υπό μορφή πλέον βίντεο, ο ενδιαφερόμενος αναγνώστης μπορεί να το εντοπίσει στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://ouranopoihmatakia.blogspot.gr/2014/04/hd-2014.html 

Ως Ουρανοποιηματάκια τον προσκαλούμε και αναμένουμε τον δικό του εποικοδομητικό σχολιασμό.


1η δημοσίευση: εφημερίδα "ΡΟΔΙΑΚΗ", 10/4/2014

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου